Kapcsolat | Oldaltérkép EnglishMagyar

2006


Új, az autóiparban hasznosítható Cink-Nikkel (Zn-Ni) ötvözetleválasztási korrózióvédelmi eljárás kifejlesztése és gyakorlati bevezetése
(GVOP 3.3.3-05/2 2006-0065)



A projekt keretében megfogalmazott fejlesztés célja az autóipari alkatrészek korrózióvédő galvanikus, cink-nikkel leválasztásának fejlesztése és a bevonat leválasztására alkalmas galvanizáló sor megvalósítása.

A jelenlegi, hagyományos ipai technológiák az acél felületvédelmét legtöbb esetben cinkbevonattal (más néven: horganybevonattal) oldják meg, amely olcsó, biztonságos és korrózióvédelmi szempontból többé-kevésbé megfelelő minőséget is biztosít.

Az autóiparban azonban fokozott korrózióvédelemre van szükség, amit a horganybevonat már nem elégít ki, így Európában is jelentős erőfeszítéseket tesznek a horganyötvözetek leválasztására alkalmas technológia fejlesztésére.

Kísérletekkel és eddig Európában sem széles körben elterjedt gyakorlati alkalmazás során bebizonyították, hogy a fémek felületvédelme szempontjából a legnagyobb korrózióállósággal a cink-nikkel ötvözet rendelkezik. Jelenleg Magyarországon még nem alkalmazzák ezt az eljárást, ezért a hazai gyártók az autóalkatrészekre cink-nikkel ötvözetbevonat leválasztását bérmunkában végeztetik külföldön. Az eljárásra azonban a magasabb minőségi elvárások és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírások miatt a honi piacon növekvő igény mutatkozik.

Ezért a jelen fejlesztés célja a cink-nikkel ötvözet galvanikus leválasztásának hazai alkalmazástechnikai kifejlesztése és üzemszerű bevezetése.


A részletes laboratóriumi vizsgálatok eredményeképpen kidolgoztuk azokat a terveket (telepítési terv, folyamatábra, elszívó rendszer kialakítása), amelyek alapján a kivitelezést meg lehet kezdeni. A tervdokumentáció segítséget nyújtott azokhoz a termékekhez is, amelyeket nem saját kivitelezésben, hanem alvállalkozói segítséggel hozunk létre. A berendezés egyes részleteinek gyártását a különböző termelő egységeknél végeztük el (Kecskemét, Ercsi). A gyártás ideje alatt a telepítés helyszínét építészeti és infrastruktúrális szempontból alkalmassá tettük a majdani berendezés fogadására. A berendezés gyártását négy fő részben végeztük el.


Kádgyártás:

A cink-nikkel berendezés kádjainak alapanyagát a technológiai feltételek (laboratóriumi kísérletek), méreteit a vevői kérések határozták meg. A feltételek tisztázása után elkezdtük a kádak gyártását. A berendezések alapvetően műanyagból (PP) bizonyos esetekben KO acélból készültek.


Elszívó berendezés gyártása:

A technológia szükségessé tette a megfelelő elszívó rendszer kialakítását, mely elszívó gerincből, kéményből és elszívó ventillátorból áll.


Darupálya és átemelő szerkezet építése:

A termeléshez szükséges egy megfelelő acélszerkezet illetve a kiszolgáló átemelő rendszer. A termelékenység szükségessé tette a komplett automata rendszer kialakítását, mely biztosítja a folyamatos és hatékony termelést. A rendszer két darab darupályából (festett szénacél) két darab átemelő szerkezetből és egy darab áttoló berendezésből illetve a hozzá tartozó automatika-vezérlő rendszerből áll.


Ioncserélő rendszer alkalmazása:

A cink-nikkel sor megfelelő működéséhez elengedhetetlen az ioncserélő alkalmazása, hogy megfelelő vízminőséggel biztosítani tudjuk a hatékony termelési feltételeket.


Az egységek gyártása után megkezdtük a helyszíni telepítést, mely a kádak bepozícionálásából és a megfelelő csövezési munkálatokból áll. A kádak elhelyezésével párhuzamosan került telepítésre az átemelő szerkezet illetve az ioncserélő rendszer. Az elszívó rendszer telepítése az utolsó fázisban történt meg.



A komplett szerelés és telepítés befejezése után kezdetét vette a próbaüzem. A próbaüzem során üzemi körülmények között teszteltük a berendezést mind mechanikai mind vegyészeti szempontból.


A tesztelés eredményeképpen olyan berendezést sikerült kialakítani, mely jelentős mértékben hozzájárul a magyarországi fémbevonatolás fejlesztéséhez és a Feszo-Trade Kft. fejlődéséhez.